گزارش تصویری برپایی مجلس تعزیه در گیلاس+تکمیلی

در تابستان هر سال به همت تعدادی از دوستداران ائمه طاهرین در روستای گیلاس، مجالس تعزیه ای در پاسداشت و یادآوری زندگی قهرمانانه ی امامان مصوم و مظلوممان بر پا می شود.

امسال هم در روزهای پنج شنبه و جمعه  – 30 و 31 مرداد – سه مجلس تعزیه با عنوان های تعزیه حضرت فاطمه، تعزیه حُر و تعزیه امام موسی ابن جعفر (ع) با حضور تعزیه خوانان روستای گیلاس و نیاک و نیز با هنرمندی جناب آقای ذاکری، در حیاط با صفای مسجد و حسینیه ی روستای گیلاس برگزار شد.

آقایان سید علی مهاجری، سید مجتبی ابوالحسنی، حسین یزدانی، فریدون اسحاقی، سید اسماعیل ازلی، سید حسن ابراهیمی و … از جمله برگزارکنندگان و ناظمان این آیین هنری – مذهبی در روستای گیلاس هستند.

تصاویر هنرمندانه زیر توسط آقای محمد اسحاقی ثبت و ارسال شده است.

روی تصاویر کلیک کنید

Taziyah

Taziyah2

Taziyah3

آقای سید حیدر ابوالحسنی تصاویر دیگری از این مجالس تعزیه برای درگاه گیلاس ارسال کرده است. نکته قابل اشاره درباره عدم اطلاع رسانی در خصوص مراسم تعزیه در وبسایت روستای گیلاس این است که عوامل برگزار کننده ی این مراسم، هیچ گونه اطلاعیه ای مبنی بر این موضوع به درگاه گیلاس ارسال نکرده اند.

20140822_184348

20140821_235557

20140822_005455-1

Bookmark the permalink.

4 Comments

  1. درباره تعزیه سخن گفتن و مهمتر از آن نوشتن، هم سهل و ممتنع میباشد و هم سخت و دشوار. سهل از آن رو که همه ما ایرانی ها ازکودکی شاهد این هنر ملی بوده ایم و سخت از آن رو که تعزیه یکی از نادرترین نمایش های اعتقادی جهان‌ بوده و هنر ملی ما محسوب می شود که ریشه های آن برگرفته از اعتقادات و باورهای مذهبی دوستداران اهل بیت بوده و نهالش از باورها و خاستگاه اجتماعی مسلمانان به ویژه در ایران تنومند شده است. از این حیث باید گفت که تعزیه به عنوان سمبل، نهاد نمایشی ایرانی و آیینی حقیقی با فرهنگ و تمدن ایرانیان گره خورده است. متون تعزیه نیز از نگاه اجتماعی میان تماشاگر و نمایشگر رونق نگرفته، بلکه برگرفته از ذهنیت نویسندگان، شعر و شخصیت هایی است که مفاهیم تاریخ اسلام به خصوص مفاهیم تاریخی واقعه عاشورا را بررسی می کردند و مربوط به مسائل عاشورا و کربلا بوده تنظیم شده اند. برخی از خوانندگان معروف ایران نیز از تعزیه برخاسته‌اند. مثلا غلامحسین بنان در کودکی بچه خوان تعزیه بود یا اقبال آذر آواز را از تعزیه آغاز کرده بود و از کودکی در دسته‌های تعزیه وارد شد.

    مطالعات جامعه‌شناختی نیز اطلاعات مهمی را از ماهیت تعزیه رودرروی ما قرار می دهد. حقیقت این است که واقعه عاشورا، چنان شگفت، فوق‌العاده بزرگ، باشکوه، حماسی و زیباست، که بر خلاف حماسه‌های قومی و نژادی، نیازی به افزودن آمال و آرزوهای بازگوکنندگان، برای هرچه جذاب‌تر شدن، ندارد. تعزیه نیز با توجه به ارادتی که تعزیه خوانان به دستگاه امام حسین (ع) دارند، میبایست از همین امر الگوبرداری کرده و تلاش راویان عاشورا بر این باشد تا ماهیت عاشورا آنگونه که بوده، برای نسل های بعد بیان شود. درخصوص مقام و مرتبه ی اهل بیت علیهم سلام و فرزندانشان بسیار در تعالیم دینی شنیده ایم اما متاسفانه در پاره ای از موارد و در برخی از مراثی و تعزیه ها با گفتن عبارات و الفاظ سخیف ارزش و جایگاه خانم فاطمه زهرا (س) و دختر گرامیشان ناخواسته مورد اهانت قرار می گیرد. مگر نه اینکه قمر بنی هاشم که از بزرگی ایشان سخن می گوییم به خاطر مقام و مرتبت خانم فاطمه زهرا تا لحظه ی شهادنشان حضرت اباعبدالله را برادر خطاب ننمودند پس چطور ممکن است این بانو از ضعف و رنج ناله زاری سر دهد. آیا این صحیح است که چهره ای ضعیف و نالان از این شخصیت والا در تعزیه ها به نمایش گزارده شود. همگی می دانیم خانم زینب حماسه کربلا را با خطبه های با صلابت شان ماندگار نمودند پس چطور ایشان را نعوذ بالله عاجز و درمانده به تصویر می کشیم. ؟؟؟؟
    تعزیه را نمی توان به عنوان یک نمایش صرف دید . وقتی ما از بیرون نگاه می کنیم شاید به عنوان کسانی که دید تئاتری داریم آن را در شکل یک نمایش ببینیم اما تعزیه یک آئین است و در مدل ارتباط آئینی تعریف می شود . آئین ها با تکامل جامعه ، کامل تر می شوند. شکل آنها دگرگون می شود ولی ماهیت آن از بین نمیروند .
    انسان در هر برهه ای از زمان نیاز به آیین دارد و نسل جدید نیز از این مقوله مستثنی نمی باشد منتهی نحوه ی انتقال آن به فراخور تغییر نسل متفاوت می باشد ، در عصر حاضر به دلیل پیشرفت چشمگیر تکنولوژی نحوه انتقال تعالیم و آموزه ها نیز تغییر نموده است ، با نگاهی به کودکان و نوجوانان این دوره می توان دریافت که حتی ادبیات نسل امروز با دوره های پیشین بسیار متفاوت میباشد ، در نتیجه میبایست جهت انتقال آیین و سنن و تاریخ با عظمت اسلام و شیعه پا به پای نسل جدید حرکت نمود و از انتقال مفاهیم با الفاظ و عباراتی که سالیان پیش توسط پیشکسوتان تعزیه خوانی نوشته شده خودداری نماییم چه بسا ناخواسته در مواردی این ادبیات، تاثیرات منفی بر ذهن نسل جدید گذاشته که بانیان این امر خیر علی رغم داشتن نیت الهی و مذهبی پاسخگو آن میباشند.
    در نهایت باتشکر از بانیان برگزاری این مراسم خواهشمندیم جهت بهره گیری از آثار مثبت تعزیه ها تغییراتی در متن های تهیه شده بدهند و واقعه های تاریخی مرتبط با ائمه علیهم السلام را مطابق با روایات محکم بیان نمایند.

  2. سلیمه ابراهیمی

    کافیه یک جمله از کامنت بالایی رو سرچ کنید تا متوجه بشید گوینده واقعی این حرف ها کیه. ای کاش کامنت گذار محترم منبع/منابع! این متن پرمحتوا رو ذکر میکردن.

  3. موضوع بسیارمرتبتی که به نسل جوان کمک میکنه تااشنایی بیشتری به باورهای دینی خودپیداکنه مطرح شد کامنتهای علاقمندان به اینگونه مطالب میتواندحساسیت راافزیش دهد تا منتج به یک گرد همایی شود ان شااله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.